Tentoonstelling 2014

De opening

Donderdag 20 november.
Er was de afgelopen dagen veel werk verzet en De Klapster Markthal was helemaal gereed voor de feestelijke opening van de 63e Vogeltentoonstelling. Om 19:00 uur liep de zaal langzaam vol met deelnemers en belangstellenden. Toch was er een vreemde sfeer want inmiddels was het slechte nieuws door gekomen dat er in Ter Aar (ZH) vogelgriep was uitgebroken.

Omdat er veel vragen bij de NBvV  binnen kwamen heeft de bond onmiddellijk contact opgenomen met het  ministerie, vanwege de vele vogels die inmiddels in TT ruimten bijeenzijn zijn gebracht. Daar werd medegedeeld dat de vogels moeten blijven op de plaats waar ze nu zijn. Het vervoersverbod is namelijk ook van kracht voor vogels en op dit moment is er nog geen enkele versoepeling. Bezoekers mogen beslist niet binnen worden gelaten. Alleen de verzorgers mogen bij de vogels en die moeten hygiĆ«nische te werk gaan.

Dit verhaal kreeg de voorzitter Rudolf Robbe korte tijd voor de opening te horen en dus moest hij snel beslissen hoe nu verder te gaan.
Besloten werd om de prijzen wel uit te reiken maar dat de opening van de tentoonstelling niet door gaat. Voor de vrijwilligers en inzenders van de vereniging is het een enorme teleurstelling dat na een jaar kweken en verzorgen van hun kanaries, zebravinken, grote en kleine parkieten en tropische vogels en na weken van voorbereiding en werk de tentoonstelling afgeblazen moest worden.

Tijdens de toespraak van de Rudolf bleek dat de aanwezigen de teleurstelling sportief opnamen en men vond het een verstandige keuze om de tentoonstelling niet te openen.

Rudolf bedankte de vrijwilligers voor inzet en hun flexibiliteit tijdens de opbouw. Koert Kars kreeg een boeketje bloemen voor zijn tomeloze inzet bij het vervaardigen van o.a. de catalogus en het vele administratieve werk.  Rudolf en Lutke Schuiling , de eigenaars van de Klapster Markthal, werden bedankt met een boeket bloemen voor het ter beschikking stellen van de Klapster Markthal en hun onmetelijke gastvrijheid.  Daarna ging de voorzitter over tot de prijsuitreiking.